Ким бути? Яким бути?
Алгоритм професійного самовизначення (пам'ятка старшокласникам)
- Визначити кілька професій, які подобаються, до яких є потяг, існують принципові можливості успішного їх освоєння і працевлаштування.
- Шукати якнайбільше інформації про ці професії, знайомитися з людьми, які їх представляють.
- Вислухати думки батьків, учителів, друзів, проаналізувати їх.
- Скласти список суттєвих можливостей професії (наприклад, можливість спілкування з багатьма людьми, поїздки за кордон, висока платня тощо) і проаналізувати його відносно своєї мети, очікувань, мрій.
- Визначити фізичні та психологічні якості, необхідні для кожної з професій.
- Звернутися до психолога з проханням визначити (дослідити) інтереси, здібності, темперамент, особливості пам'яті, уяви тощо.
- Прислухатися до своїх відчуттів, інтуїції.
- "Приміряти" кожну з професій. Порівняти, зважити всі "плюси" і "мінуси".
- Зробити вибір.
- Упевнено йти до мети.
Основні помилки у виборі професії:
- Поділ "престижні і непристижні".
- Вибір під чиїмось впливом.
- Неправильне уявлення про характер праці у певній трудовій діяльності.
- Вибір під впливом певних обставин.
- Думки про легке життя.
Незабаром іспити?
Мета кожного учня – скласти іспит якнайкраще. А оцінка залежить від двох різних чинників: знань і вміння поводитися на іспиті. Ось деякі поради психолога:
- Майте вигляд впевненої у собі людини.
- Спрямуйте розмову в потрібне русло.
- Не втрачайте самовладання, якщо не знаєте відповіді на запитання.
- Ведіть із вчителем діалог.
- Змінюйте перебіг думок, перебудовуйте розмову у сприятливому напрямі.
- Вдягніться на іспит охайно.
- Говоріть неголосно, але чітко й упевнено, усміхайтеся.
- Налаштуйтеся на неодмінний успіх, особливо на першому іспиті.
- Продумайте поведінку і стиль розмови з вчителем.
- Будьте спокійні й зосереджені на змісті відповіді.
- Забудьте про образи на вчителів, батьків, узагалі відстороніться од усього непотрібного.
- Заспокойте себе тим, що завтра буде день без іспиту, тому сьогодні слід показати себе якнайкраще.
Найоптимальніший варіант підготовки до складання іспитів
- Харчуватися слід три-чотири рази на день. Мед, горіхи, молочні продукти, риба, м’ясо, овочі та фрукти забезпечать баланс необхідних інгредієнтів їжі в організмі й відновлять енергетичні витрати.
- Нормальний здоровий сон і відпочинок зменшать навантаження на нервову систему.
- Не варто відмовлятися від звичних занять спортом, розмов по телефону – це буде своєрідним відпочинком.
- Слід пам’ятати про біоритмологічні особливості: “сова” неефективно працює о 6-8 год. ранку, а “жайворонок” навряд чи буде працездатним до 2-3 год. ночі. В усіх людей рівень біологічної активності, знижений із 17 до 18 години.
- Каву краще пити вранці й небагато. Однак, кава підсилює нервовість і тривожний стан у невпевнених у собі людей. Допоможе міцний чай з цукром. Солодощі допомагають роботі мозку, людина краще запам'ятовує матеріал. Але дуже зашкодять організму напої-енерготоніки. Після нетривалого збудження організм різко ослаблюється, пам'ять "провалюється". Синтетичні добавки, які містяться у цих напоях, теж дуже шкідливі для нирок, печінки, шлунку.
Раціональні прийоми запам’ятовування
- Запам’ятовування перед сном, у стані розслаблення, або після сну, відпочинку.
- Значну роль відіграє повторення (через 2 – 3 дні).
- Чергування сприйняття та відтворення навчального матеріалу.
- Сенсорна (чуттєва опора) - допоміжні прийоми:
- вузлики на пам’ять,
- підкреслення, виділення змістових частин,
- асоціювання з предметами.
- Емоційне налаштування на роботу (продуктивність запам’ятовування зростає).
- Вербалізація образів (проговорювання, порівняння).
- Виділення логічних частин.
- Естетичне (гарне) запам’ятовується краще.
Під час іспиту:
- прочитайте всі завдання до кінця;
- оцініть, який пункт є для вас найлегшим;
- намічайте послідовність розв’язання завдань за принципом від простого до найскладнішого;
- якщо завдання виявилось складнішим, ніж Ви вважали, переходьте до наступного.
- виконавши інше завдання можна повернутись до першого;
- стежте за часом, відведеним на розв’язання кожного пункту;
- якщо залишається час, не кваптеся підводитись – витратьте цей час на перевірку.
Шпаргалки корисні, якщо...:
- шпаргалки написані тим, хто буде складати іспити;
- шпаргалки чекають на Вас вдома, а іспити Ви легко і успішно здаєте без них.
Коментарi